ehk jalgrattaga teist korda ümber maailma

06.06.2019. Kalajoki, Soome.

Matka esimese päeva õhtul, mõned kilomeetrid enne lõkkekohta hakkas rattal parem pedaal klõbisema ja kinni kiiluma. Oleks võinud varem juhtuda, kui Tartusse hakkasin jõudma aga ei. Üritasin wd õli pedaali sisse lasta aga midagi ei muutunud. Tuli kork ära võtta ja keti õli sisse valada. Järgmine päev otsustasin teekonda jätkata ja Tartusse mitte tagasi pöörduda. Pedaal enam kinni ei kiilunud ja närvidele käivat klõbinat ka enam ei olnud. Vahel harva käis naksatus läbi.

Kolmandal päeval tuli kodust „ meeldiv „ üllatus: arvuti kuvar ei tööta. Kui telefoni teel juhendasin, kuidas videokaarti vahetada ja vana kuvarit ühendada jäi mp3 mängija vait. Algul arvasin, et aku sai tühjaks aga hiljem selgus, et andis otsad. Juu siis olid kuvariga hingesugulased.

Kui olin Iisakus, siis võtsin Kiviõlis elava sugulasega ühendust ja uurisin kas on kodus, et tulen õhtul külla. Ta ütles, et hetkel on Rakveres ja kuuldes mu pedaali probleemist lubas selle ära lahendada. Rakvere rattapood Rixratas kinkis mulle endapoolt ühe komplekti pedaale.

Tallinnas ostsin endale rootsi kateloki komplekti. Põhja Soome, Norra ja Rootsi on suhteliselt väheasustatud, nii et ostan kaasa priimusel valmistatavat toitu ja vee võtan jõest või järvest.

Esimest korda kui priimust kasutasin oleks äärepealt puhkekoha põlema pannud. Olen varasemalt ostnud piiritust ehitustarvete poest ja nii ka seekord. Aga seekord sattus mulle valge piiritus. Kuigi see lõhnas halvasti otsustasin seda siiski katsetada. Tuul oli ka tugev ja mingi hetk oli terve kateloki välimine ümbrus tuld täis. Tõstsin kiiresti asjad eemale, töökindad kätte, katelok ja tuulekate eemale ja põletile kaan peale. Tuli kustuski ära. Sain väimehelt teada kus müüakse matkavarustust ja esimesest Biltemast mis ette sattus ostsin õige piirituse ära.

Kui vahepeal oli meeldivalt jahe ilm siis eilsest läks soojaks. Mingi aeg algul ajab uniseks siis harjub ära. Igal ajal saan ka panna kohvi laksu, et väsimust eemale peletada.

Sõita on hea, maastik on kergelt künklik ja tagant tuult on olnud piisavalt. Valget aega on palju ja tuleb aina juurde ning iga päev olen läbinud üle 100 km.

Odo näit 1251 km. Sõiduaeg 86 tundi. Tõusumeetreid 5979.

18.05.2019. Otepää. Eesti.

Sel aastal on mul plaanis rännata Põhja Euroopas. Stardin 21 mai ja kõigepealt rändan ringi Eestis ning külastan sugulasi ja sõpru. Soome jõuan 31 mail ja võtan suuna Norra Nordkapile. Peale Norrat sõidan läbi Rootsi Taani poole. Minu esmane plaan oli Taanist praamiga suunduda Islandile aga pileti hinnaluure näitas, et lennupiletid on tunduvalt odavamad. Teise variandina on nüüd tekkinud lennata Oslost Reykjaviki. Islandilt lendan Šotimaale ja sõidan sealt edasi Põhja- ja Lõuna Iirimaale. Edasi läbi Walesi ja Inglismaa Prantsusmaa poole. Viimane etapp on Prantsusmaalt koju. Matka kogupikkus jääb kuskil 8000 km kanti ja ma olen teel 4 kuud.

Sellele reisile lähen uue (vähekasutatud raamiga) rattaga. Rattaraam on duralumiiniumist, mis teeb selle purunemisel kokku keevitamise keerulisemaks aga ma loodan, et ta peab vastu selle ja ka järgneva ümbermaailma reisi (ca 40000 km.). Mingeid suuri muudatusi ma esialgu rattal ei teinud. Lisasin kassetile varem kasutuses olnud 40 hambalise hammasratta ja võtsin vahelt ära kolmeteistkümnese. Kuigi tagaratas on uus, siis see tüüp ei ole kõige tugevam ja selle eluiga on jäänud varasemalt 6000 – 7000 km kanti. Panin alla vana ratta ja Tartus Velospetsi rattapoest saan soodsalt vastupidavama jooksu. Teised olemas olevad osad sõidan „surnuks“ ja siis ehitan ratta ümber. Sellele raamile on võimalus panna ketaspidur, mis annaks tagumisele rattale eluiga juurde. Esimene proovimatk on tehtud ja ratas on sõiduks valmis.

Plaanisin osta uued tagumised varustusekotid aga jäin hiljaks. Rattahooaja saabudes oli hinnale 30 eurot juurde keevitatud ja ma loobusin nende ostmisest. Tuleb teipi kasutades hakkama saada vanade kottidega.

06.11.2018. Bogdanovici. Horvaatia.

Sloveenias sain kokku oma tuttava Bojaniga. Ta oli rattaosade hinnauuringu ära teinud ja ma ostsin ära keti ja eesmise hammasratta. 34 hambalist kassetti ei olnud ja 32 ne oli minu jaoks liiga kallis, Decathlonist sai seda osta 14 euroga. Vaatasime koos mu ratta üle ja saime käiguvahetaja niimoodi tööle, et ta läks ka kasseti suure hammasratta peale. Selleks tuli käiguvahetajale väiksem litter panna ja Bojan võttis selle oma vanalt käiguvahetajalt. Uusi osasid veel külge ei pannud, võtan vanadelt osadelt viimase kuna nendega on mägedes mugavam üles vändata. Bojan uuris kassettide olemasolu Itaalia Decathlonis ja 20 km kaugusel asuvas poes oli see olemas. Ta pakkus, et käime autoga ära minul selle vastu midagi ei olnud. Sain veel kingituseks uued vihmapüksid ja T särgi.

Enne edasi liikumist käisin veel Itaalias söögivarusuid täiendamas, kuna Sloveenias oli kaks püha ja hakkasin Horvaatia poole väntama. Oli üle pika aja päiksepaisteline päev. Kahjuks mitte kauaks, sajab jälle ja hoog on maas. Küll on ees tõus siis jälle asustatud ala kus ööbiskohta ei leia ja siis ei lähe enam aeglasemad käigud sisse kuna vihm on õli maha pesnud. Riiete kuivatamine toimub telgis kehasoojusega. Mul on küll kaks vihma jakki aga üks on väiksema vihma jaoks ja teine, Austraaliast ostetud vana ja laseb läbi. Vaja on lähiajal vihmakindlust uuendada.

Vihmastele päevadele järgnes vihmane öö. Sadas korralikult, ma pidin telgi panema kivisele ja konarlikule pinnale ning ei saanud seda vaiadega pingutada. Vett hakkas sisse tulema ja hommikul oli magamiskott põlvini märg. Hommikul jäi sadu üle ja sain varustust kuivatada. Päike tuli välja ja kuni õhtuni oli tuulevaikne. Õhtul ilmus välja tugev külgtuul ja see murdis telki terve öö. Otsustasin, et kui hommikul tuul ei vaibu siis hakkan rattal käiguosasid välja vahetama. Vahepeal tekkis mõte teha lahti vana kassett ja võtta sealt kõige suurem hammasratas. See oli kinni tähtvõtme kruviga, ehk mingi tööriist sobib. Uue kassetiga oli plaan mitte kasutada suuruselt teist hammasratast. Hommikul tuul ei olnud vaibunud. Ma sõitsin mere äärsel teel mis oli kaljusse raiutud, minust paremale jäi kuristik ja teel kohati puudus piire. Ei olnud soovi tugeva maa poolse tuulega teele asuda mis üritab mind kuistiku poole lükata. Hakkasin rattaga tegelema. Vana kasseti sain lahti väikese ristpea kruvikeerajaga. Natukene viilisin keevitus kohta, et kassetti väike hammasratas saaks vabalt liikuda ja nii miksisin kahest ühe kokku. Kõige kiiremat käiku tööle ei saanud kuna ketile jäi ka keevituskoht ette aga rohkem ma enam viilida ei viitsinud. Kui ratas sai sõiduvalmis oli ka tuul vaibunud.

Kui põhjapool oli vähese vihmaga ja elu tegi raskemaks külg- või vastutuul siis siin tulistab juba kaheraudsest. Vihmavabasid ja tuulevaikseid päevi on vähe. Tagant-tuulest võib ainult unistada.

Üllatavalt on Sloveenia ja Horvaatia kallid maad, nagu Eesti. Hinnang on antud toidu hindade põhjal aga olukorda on leevendanud Lidl. Hotellide hindu ma ei hakkagi uurima, lähiajal üritan kämpingu võtta, kui lahtiolev satub sobivas kohas ette.

Õnnestus parandada vihma vastupidavust. Ette sattus Decathloni pood ja ma ostsin vihmakeebi.

Horvaatias on täielik taaratagastus süsteem. Taara tagastus masinat olen ainult ühes poes näinud, tavaliselt võtab üks tegelane su pudelid vastu ja annab tšeki.

Odo näit 4306 km. Sõiduaeg 330 tundi. Tõusumeetreid on kogunenud 29316.

14.11.2017. Otepää. Eesti.

Kõigepealt tagasi Tallinnasse. Enne sealt edasiliikumist ostsin rattale uued osad: keti, kasseti, vändakomplekti keskmise hammasratta ja ka tagumise käiguvahetaja. Osasid veel vahetama ei hakkanud, kui mingil põhjusel koduni välja ei vea siis teen seda teel olles.

Eelviimasel sõidupäeval otsustasin teha viimase jõupingutuse ja sõita maha uus päevarekord. Kuigi oli tugev külgtuul mis õhtul pöördus vastutuuleks õnnestus uus rekord ära teha. Türgis läbitud 160 km asemel on uueks päevarekordiks 175 km.

4 etapp; Läbitud km 6267. 15 riiki (Eestiga). 7 praamisõitu. 2 rekordit, kõrgem punkt – 2408 Andorra, päeva km – 175 km Eesti.

Suure Jalgrattasõidu statisika:

Teekond ja läbitud km: 4 kontinenti. 41 riiki (koos Eestiga). Reisi kogupikkus 61320 km (31765 km jalgrattaga (Euroopa 10476, Aasia 7278 km, Lõuna Ameerika 6694 km, Austraalia 5162 km, Uus Meremaa 2068 km ja Aafrika 96 km), 27770 km lennukitega ja 1780 km veesõidukitega). Põhjapoolsem punkt – Pori, Soome. Lõunapoolsem punkt – Queenstown, Uus Meremaa.

Aeg: 486 päeva. 2292 tundi sadulas. 400 ööd telgis. 80 ööd katuse all. 4 ööd lennukis. 2 ööd laevas.

7 lendu. 17 veesõiduki sõitu.

Eelarve: Ettevalmistus 1400 EUR. Kulu reisi ajal 14245 EUR. (kulu söögile 4000. Jalgratta remondiks ja muu rattaga seonduv 1000 eur).

Temperatuur: Kuumem koht – Austraalia + 60 (päikese all). Külmem koht – Argentina – 9 (öö).

 

Jalgratas: Nõrgem koht – tagajooks ( 3 katkist velge, 1 kodaralõhkuja, 1 ajutine ketaspiduri jooks) Tugev koht – esijooks, keskjooks ja käiguvahetajad. Tagakumme kulus või läks katki 6 tk.

05.11.2017. Eesti. Otepää.

Täna 05.11.2017 kell 11.30 jõudsin ma Otepääle ja panin punki 486 päeva kestnud ümber maailma reisile mille põhiline liikumisvahend oli jalgratas. Jalgrattaga läbisin 31765 km. 

Reisi kokkuvõte ja statistka lisan nädala jooksul.

29.10.2017. Helsingi. Soome.

Paar päeva tagasi tuli lumi maha ja tõi kaasa hulgaliselt talverõõme. Kui hommikul ööbimiskohast maantee äärde jõudsin oli pilt päris kole, maantee äär oli väga lumine. Kui olin 200 m lumes ukerdanud panin külje maha. Oli selge, et tuleb ette naelkumm alla panna. Lükkasin ratast käekõrval 500 m kuni tuli teeääres koht, kus oli ruumi kumm ära vahetada. Schwalbe kumm on väga jäik, mida on sooja ja kuiva ilmaga raske maha saada nüüd siis veel külmetavate näppudega. Kui ma seal ratta kallal pusisin sõitis mööda lumesahk ja ma sain korraliku lögarahe selga. Sisemist kummi enam kasutada ei saanud, see oli mitmeid torkeid saanud ja hakkas roosat (torkekindlat) vedelikku välja ajama. Käiku läks viimane reservkumm. Kui sealt minema sõitsin nägi koht välja selline nagu oleks seal siga ära tapetud.

Peale sahka oli maanteel sõita tunduvalt parem. Üle pika aja hakkasid ärevaid momente tekitama rekkajuhid kes ei viitsinud kaarega minust mööda sõita või natuke hoogu maha võtta. Algas ellujäämine talvises Soome liikluses.

Täna õhtul jõuan Eestisse. Peatun Tallinnas ca 4 päeva ja siis hakkan kodu poole sõitma. 12 novembril tädi 90 a juubelile tulen bussiga.

 

Odo näit 31443. Sõidutunde 2267. Neljanda etapi jooksul läbitud 5965 km.

24.10.2017. Pori. Soome.

Teine eesmärk on täidetud. Olen Poris, mis on põhjapoolsem punkt minu teekonnal. Nüüd hakkan sõitma Helsingi poole ja selle nädala lõpus jõuan Eestisse.

Kui ma Turus laevalt maha sõitsin siis tundsin õhus talve hõngu, sooja oli 1 kraad. Olen kolmandat korda jahedas piirkonnas, kus temperatuur langeb alla nulli. Täna hommikul näitas termomeeter – 4. Uues magamiskotis külm magada ei olnud. Ostsin Rootsist rattale ühe naelkummi. Ilmaennustus näitas lähipäevadel minu teekonnale lund.

Sõita on olnud mugav, palju on olnud rattateid ja tagant tuult. Viimastel päevadel Rootsis tuul muutus ja nüüd puhub see idast, õnneks mitte väga tugevalt.

Taanis kohtusin rattaränduriga Belgiast, kes hakkas lõpetama oma ühe aasta ja ühe kuu pikkust ümbermaailma reisi. Ta oli kolmas ümber maailma sõitja kellega ma teel kohtusin.

 

Odo näit 31172. Sõidutunde 2247. Neljanda etapi kontol 5694 km.

10.10.2017. Hellinghafen. Saksamaa.

Viimane öö Saksamaal. Lübeckis näitas odomeeter 30000 km. Üks eesmärk on täidetud. Praegune plaan on sõita rohkem põhja poole kui varasemalt käinud olen. Nordcapile seekord ei lähe, sõidan Soomes Porini.

Kui ma seitse aastat tagasi Saksamaal jalgsi rändasin siis tuli marketites peaaegu koguaeg sularahas maksta. Nüüd on olukord muutunud ja saab kaarti kasutada. Kas kõikides poodides seda ma ei tea aga Lidelis ja Aldis küll. Need marketid sattusid mulle esimestena ette ja olengi nüüd koguaeg nendes sisseoste teinud. Muutunud ei ole ilm. Siis oli vihmane ja nüüd sajab ka pea iga päev. Kuna ma Prantsusmaal uuendasin vihmariietust siis on mul nüüd mugav sõita.

Saksamaal hakkasin ma rattapoodidest otsima Busch + Müller dünamo usb laadijat. See seade annab välja kuni 13 V ja 1,5 A. Kohtasin Lõuna Prantsusmaal saksa rattarändurit Thomast. Istusime puhkekohta maha, rääkisime juttu ning vahetasime infot. Ta kasutas seda seadet ja ütles et saab nutitelefoni laetud 70 km. Minu isetehtud seadmega tuleb läbida 350 – 400 km. Selle seadmega saab ka laadida tahvel – ja sülearvutit. Otsustasin endale ka selle seadme hankida. Rattapoodides seda kohe saada ei olnud, oli tellitav. Ühes poes mis mulle enne lõunat ette sattus öeldi, et ca 4 tunni pärast on seade kohal. Jäin ootama ja sain selle kätte. See vidin maksis 160 eurot. Kallis ta oli aga nüüd on võimalus õhtuti filme vaadata, pimedat aega tuleb aina rohkem peale.

Matkavarustus on ka nüüd uuendatud. Lisaks telgile ja isetäituvale madratsile on nüüd ka uus magamiskott olemas. Lübeckis ostsin selle ära. Näidised rippusid väljas ja valisin endale kompaktse koti mille temperatuuri limiidiks oli märgitud + 5. Tundus, et selle magamiskotiga elan lihtsalt üle – 15 kraadise öö. Proovisin seda eelmine öö ja mul oli palav, Väljas oli 10 kraadi sooja. Vana magamiskoti minema ei visanud, saan neid vajadusel koos kasutada.

Loodan, et venitan rattaga koduni välja. Eesmisel (29970 km) ja tagumisel (4545 km) väliskummil on sisemist kihti näha. Reservis on 2 kasutatud. Bakuust ostetud pedaalid on keerelnud 22835 km. Kett ja kassett on ratast edasi vedanud 8560 km. Tagajooks on veerend 1710 km ja kaheksa aina süveneb. Hetkel veel pidurdamist ei sega.

 

Odo näit 30093 km. Sõidutunde 2176. Neljanda etapi jooksul läbitud 4615 km.

02.10.2017. Dieren. Holland.

Vimased päevad Hollandis. Olen jätnud seljataha Prsantsusmaa, Luksemburgi ja Belgia. Luksemburg üllatas metsase alaga ja kõrgeim koht oli 505 m. Veetsin seal 2 ööd. Ööbimis koha leidmisega probleemi ei olnud, ainult metsane ala oli lärmakas, oksad praksusid ja lehed sahisesid. Belgias oli ka suhteliselt künklik, kõrgeim koht mu teel oli 640 m.

Nüüd on jälle hea sõita tasasel maal, viimati oli seda Argentinas. Sõita on mugav ja rattateid on palju. Ööbimis kohtade leidmisega probleemi ei ole olnud, metsast ala leidub aga pean seda jagama metsloomadega. Aktiivne liikumine telgi ümbruses.

Uus tagaratas eriti hea ei ole. On sarnane mille sain Uus Meremaal. Eluiga 6500 km, esimene pregu velge tuli 1000 km enne seda. Kerge kaheksa on juba sees. Ostsin tööriista, millega saab kassetti eemaldada, kodarate vahetamisega enam probleemi ei ole.

Hollandis ei ole võimalik igal pool kasutada visa ega mastercardi. Siin ruulib maestro. Seda mul ei ole, nii et tuleb sularaha kasutada.

 

Odo näit 29486 km. Sõidutunde 2135 h. Neljanda eapi kontol 3990 km.

24.09.2017. Luneville. Prantsusmaa.

Mägedele ja kõrgematele küngastele võib nüüd punkti panna. Šveitsis on ära käidud. Kõrgeim koht minu teel oli 1300 m. Sõitsin seal kolm päeva ning enamus teekond kulges kahe järve ääres ning ilma suuremate tõusude ja langusteta.

Üleeile läks tagakumm tühjaks. Olin vahepeal veel torkeid saanud ja vedelik oli otsa saanud. Mis siis ikka, panen uue lekkekindla vedelikukuga kummi asemele. Näppu sattus sportventiiliga kumm. See oli nii kokku kleepunud, et nägin tükk aega vaeva, et sinna õhku sisse saada. Kui selle hiljem peale panin ja üritasin täis pumbata, siis see ei õnnestunud. Ventiil täitsa umbes. Õhku juurde pumbata ei saa ja sees olev õhk enam välja ka ei tule. Jänud oli veel autoventiiliga sisekumm. Sain selle asemele panna. Ventiil laiem ja ummistus võimalus väiksem. Hakkain uuesti Decathloni poodi otsima. Lisaks paarile sisekummile oli vaja veel ratta kindaid ja uusi saapaid. Vanad olid juba päris korralikult lagunenud. Tänase päeva seisuga on mul uued veekindlad jahisaapad olemas ja kaks paari ratta kindaid, ühed jahedama ilma omad ja teised talvised.

Prantsusmaad on jäänud veel paar päeva ja siis jõuan Luxemburgi. Siis tulevad vanad tuttavad Belgia, Holland ja Saksamaa.

 

Odo näit 28912 km. Sõidutunde 2093. Neljanda etapi kontol 3434 km

1857877
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
111
775
2451
1852226
14202
8467
1857877

Your IP: 18.224.246.203
2024-04-27 04:14
Back to Top