Jalgrattaga Lõuna Euroopasse

13.10.2018. Lindenberg. Saksamaa.

Saksamaale jõudes hakkasin rattapoodides uurima kasseti ja keti hindasid. Olukord oli selline, et rattapoodides hinnad olid veel kallimad kui Austrias. Varasemalt olin ostnud ratta osasid ja tööriistu Decathlonist aga seda poeketti seekord minu teele ette ei jäänud.

Teisel päeval Saksamaal künkast üles sõites tuli kett kasseti pealt maha ja tõmbas käiguvahetaja kõveraks. Tee oli kitsas, mina oma rattaga ei saanud edasi ega tagasi. Tõstsin ratta kraavi ja hakkasin ketti küljest ära võtma. Üks vastassuunast tulev auto mille roolis oli naine peatus ja tuli uurima kas mul on probleem. Seletasin olukorra ära. Teised autod võtsid ka hoo maha ja naisel õnnestus mu ratas ühe kaubiku peale kaubelda. Kaubikus minu jaoks ruumi ei olnud nii et istusin naise autosse, mis tegi kiire U pöörde ja kihutas kaubikule järele. Kui linna jõudsime siis ratta pood oli veel lahti aga minule sobiliku käiguvahetajat seal ei olnud. Pakuti Acerat aga see mulle ei sobinud. Ta on väiksem, temaga majandamiseks on vaja tähtvõtmeid ja hind oli 30 euri. Olen seda varem proovinud 34 hambaga megarange kassetiga kasutada aga mina teda korralikult tööle ei saanud. Nüüd on mul veel suurem 40 ne kassett.

Otsustasin järgmine päev läbi käija teised rattapoed. Võtsin käiguvahetaja küljest ära ja lõikasin keti selliselt et ta sobiks ühele käigule. Sõita sain aga kett oli pinges ja ragises täiega. Leidsin ööbimiskoha linna lähedal metsatukas ja järgmine päev läksin vaatama kahte ülejäänud rattapoodi. Üks oli kinni ja teist ei olnudki. 20 km eemal oli suurem linn. Otsustasin hääletad. Kaks kaubikut peatusid, üks oli täis ja teisel oli teine suund. Üritasin ketile anda vabamat lõtku ratta asendiga aga see ka ei toiminud. Nii ma siis hakkasin liikuma ratas käekõrval järgmise linnani, kui laskumine ette tuli siis sain ka peale istuda. Kuna laskumisi oli parajalt siis edasi liikumine läks päris sujuvalt. Rosenheimis käisin läbi neljast ratta poest aga minule sobiliku ei olnud. Pakuti tellimis võimalust kahe päevase ooteajaga ja kahes poes raiuti, et Acera ja Altus sobivad ka. Kui uurisin, et kui ostan selle ja pane peale ja siis näitan teile et ei sobi kas siis võtate selle tagasi. Ei siis on ta juba kasutatud. Olgu, pange siis ise peale ja ma olen ise juures. Kohe ei saa, järjekord on ja peab veel vaatama kas kett sobib jne.... Hakkasin käiguvahetajat sirgeks painutama, eesmärk oli ta saada tööle vähemalt ühe käigu peale. See isegi õnnestus, kuigi väga tugeva surumise ajal hakkas ta tõmblema. Enne pimedat sattus mulle ette veel üks rattapood. Oli suur iseteeninduslik pood. Muidugi minule sobiliku Tourney seal ei olnud aga Acera ja Altuse eest küsiti seal 20 ja 22 eurot. Ostsin ära Altuse, selle juures sai majandada kuuskant võtmega. Alustasin käiguvahetaja pealepanekut poe ees kuna kahtlustasin, et kinnituskoht võib olla kõver. Nii oligi ja ma läksin poodi tööriista küsima. Tööriista laenati aga rõhutati, et pood suletakse poole tunni pärast ja me tahame seda tööriista kindlasti tagasi saada. Ütlesin, et toiming võtab aega paar minutit ja liigset raskust ma endaga kaasas vedada ei taha. Kui asi tehtud siis suundusin lähima rohelise laigu poole.

Järgmine hommik hakkasin kogu seda kupatust reguleerima. Kett oli vaja lühemaks lõigata ja kassett logises, mis oli ka põhjuseks miks kett üle jooksis. Ostu tehes arvestasin sellega, et kõige suuremat hammasratast ma kasutada ei saa. Nii ongi, kui väga tahta siis saab ka selle kõige aeglasema käigu sisse aga selleks tuleb jõudu rakendada. Kogu see asi juhtus väga „õigel ajal”, sest järgmine päev ootasid mind ees 17% ja 15% tõusud. Lea ütles sellepeale: ise ütlesid et Euroopa on igav ja midagi ei juhtu, nüüd on sul olnud vähemalt hulgaliselt tegevust.

Odo näit 2686. Sõidutunde 205. Tõusumeetreid 18666 ja kõrgeim punkt hetkel Saksamaa 945m.

22.09.2018. Stare Kaliszany. Poola

Poolas valisin endale teekonna järgmiselt. Vana tuttav Augustow, siis Lomza, Siedlce, Tarnobrzeg, Krakow ja Oswiecim. Hetkel asun Tarnobrzegi ligidal. Olen sõitnud erinevatel teedel aga kui võimalik siis kasutan kõrvalisi teid kus liiklus on olematu aga teed reeglina vanad ja auklikud.

Kolm päeva tagasi läks ilm suviselt soojaks ja temperatuur oli 27 soojakraadi ringes, minu ratta termomeeter näitas päikese käes üle kolmekümne. Hakkasin otsima otsima jõge või järve kus saaks ennast ja riideid pesta aga sobiliku kohta ei tulnud. Eile otsustasin võtta kämpingu, Kaart näitas asukohta ja ma jäin laagrisse enne seda ca 10 km metsatukas, et järgmine päev varakult täie raha eest teenust kasutada. Öösel ärkasin üles tugeva tuule peale. Õnneks telgi peale langesid puude asemel ainult käbid. Hiljem hakkas vihma sadama. Hommikul vihm jäi üle ja sooja oli mõnusalt 13 kraadi. Kämping oli suletud, hooaeg on selleks korraks läbi saanud. Üritasin esimest korda Euroopas warmshowersit. Positiivne vastus tuli hästi ruttu ja täna õhtul on mul peatuskoht olemas.

Odo näit 1260, sõidueag 93 tundi ja tõusumeetreid 7665.

05.10.2018. Thalheim. Austria

Tsehhis viimasel ööl oli temperatuur – 1. Külm ei olnud, kui tavaliselt kasutan magamiskotti tekina siis sel ööl pugesin kotti. Maastik muutus tunduvalt künklikumaks kui seda oli Poolas. Üles sõites oli palav aga alla sõites jälle külm, kogu aeg pidi riietusega mängima.

31.09 jõudsin Austriasse. Võtsin suuna Doonau poole ja hellitasin lootust, et seal on tasasem maa. Kui jõudsin Doonau äärsesse Kremsi siis lisaks tasasusele oli ka veel boonuseks mõlemal pool Doonaud looklevad rattateed.

Kui Krems oli seljataha jäänud siis tund enne pimedat hakkas ratas äkki vänderdama. Esimese hooga ei saanudki aru mis viga on. Kui olin kotid küljest ära võtnud siis avastasin et ratta raam oli tagakahvli juures murdunud. Lükkasin ratta ülesmäge metsatukani ja leidsin seal telkimiskoha. Hakkasin osmand ist otsima auto teenindusi aga kaart lähiümbruses neid ei näidanud. Saatsin sms i kahele warmshowerlasele aga vastust neilt ei tulnud. Olin kahe linna Melk ja Kremls vahe. Rattapoodide asukohtasid näitas kaart Kremsis ja see oli ka suurem linn. Otsustasin järgmine päev tagasi pöörduda Kremsi ja alustada otsingut rattapoest lisaks keevitusele oli teise variandina ka uus kasutatud raam. Esimese rattapoes auto teeninduse asukohta öelda ei osatud aga anti ühe töökoja aadress mis asus linna teises otsas. Lisaks oli võimalus osta kasutatud ratas 79 euro eest. Mingi variant juba tekkis, laduda ratas ümber. Suunusin edasi järgmisesse rattapoodi. Seal juba osati mind juhatada Mercedese tennindusse mis asus päris ligidal. Teeninduses keevitati raam kokku, pakuti veel kohvi ka ja seda ainult "tänan" eest. Nüüd oli ära see koht kus terasraami valik ennast õigustas. Arvatavalt jääb see selle ratta vimmaseks sõiduks.

Leedust saati on mind saatnud ratta probleem mille üks põhjus võis olla pragunev raam.

Täna jõudsin Thalheimi, sain eile warmshowerlase Gerherdiga ühendust ja peatun tema pool. Ta on mulle ratta ülevaatusel nõu ja tööriistadega abiks olnud. Ratta ülevaatusel selgus, et kett on tugevalt veninud ning mõned kasseti hammasrattad kulunud. Teine probleemi tekitaja võis olla ketiõli. Kasutan märja ilma õli aga vihma pole eriti sadanud. Nii määrdunud ja kleepuvat ketti pole mul varem olnud, vaatamata sellele et olen seda ketile pannud väga vähe. Käisin läbi kohalikus rattapoes, et osta uus kett ja kasett. Laual oli kaks varianti: 1.Osta uus kett ja kassett. Lasta rattapoes uue ja vana kasseti lahti puurida ja panna ise kahest uus kokku kus säiliksid vana suured hammasrattal mis on mugavad mäkketõusul. 2. Osta uus kett ja kassett. Tasasel maal kasutada uusi osi ja mägisel alal vanu. Osade hinnad olid natuke liiga kallid. Olles kursis Saksamaa hindadega siis otsustasin selle ostu ära teha Saksamaal. Sinna on jäänud ca 200 km.

Edasi suundun Salzburgi ja siis Saksamaale.

Odo näit 2230. Sõidutunde 167. Tõusumeetreid kogunenud 14116.

15.09.2018. Geibonys. Leeedu.

Startisin 07.09 kell 10.30. Enne avastasin veel jalgrattal kaks probleemi. Üks pedaal logises. pedaalid olid vastu pidanud üle 28000 km ja ma unustasin neid kontrollida enne uute osade ostmist. Teise asjana avastasin et tagarattal on üks kodar lahti. Kui jooksu rattal koju transportisin siis sai see löögi kõnnitee äärekivilt. Kõigepealt võtsin suuna Väimela peale et sealses rattaremondi töökojas lasta spetsialistil tagajooks üle kontrollida. Õnneks midagi kriitilist ei olnud ja sain ka uued pedaalid.

Lätis sõitsin neli päeva ja läbisin Aluksne, Karsava, Dagda ja Kraslava. Leedus kulges teekond läbi Visaginas, Ignalina, Moletai ja Elektrnai. Maastik on olnud künklik, nii et ronimist on parajalt olnud. Tuulega siiamaani vedanud ei ole, on kas vastutuul või küljekas. Päeva teekonna pikkus olenevalt tuule tugevusest on jäänud 90 kuni 110 km vahele.

Täna on esimene puhkepäev ja ma olen külas vanal tuttaval. Rohkem külastusi seekord Leedus ei toimu ja homme jätkan teekonda Poola suunas.

Odo näit 653 km, sõiduaeg 48 tundi ja tõusumeetreid on kogunenud 4342.

30.09.2018. Pohorelice. Tsehhi.

Poolas üllatas mind see, et igal pühapäeval ei olegi enam supermarketid lahti. Sel aastal on tehtud muudatus, kuus kahel pühapäeval on avatud ja kahel suletud. Mina sattusin sellele suletud ajal. Sain infot, et väiksemad poed võivad olla lahti aga kõigis ei pruugi olla kaardimakse võimalus. Leidsin ühe poe ja õnneks oli ka kaardimakse võimalus, sularaha mul ei olnud.

Elasin üle veel ühe tormise öö metsas. Ilmaennustus ennustas veel järgmist tormist ööd, nii, et pidin vaatama lagedama ööbimiskoha. Praegune telk on mul tormikindel ja elab üle ka kitsastes tingimustes püstitamise ajal peale kukkumise. Kohta hakkasin otsima tund enne pimenemist ja leidsin selle jõe ligidal heinamaa ääres. Muidu sobis ööbimiseks iga kaardil olev roheline laik.

Torm tõi kaasa väga tugeva vastutuule ja ma suuna kõige otsemat teed pidi Krakowi peale ja sealt edasi Oswiecimi. Seal külastasin ma II maailmasõja aegset saksa koonduslaagrit, mis on praegu muuseum. Sissepääs oli tasuta ja sain  kaubale parkla teenindusega kes lubasid rattal silma peal hoida.

27.09 jõudsin Tsehhi mis on 41 välisriik kus jalgrattaga sõidan. Esimene õhtu oli selline mis pakkus natukene ärevust. Valisin tavapäraselt ööbimiseks rohelise laigu. Enne metsatukka jõudmist läbisin asustatud ala kus inimesed olid väljas. Kui olin sobiva ööbimiskoha leidnud ja telgi püstitanud sõitis teepeal auto mööda ja lühikese aja pärast suundus tagasi. Mulle tundus see kahtlane, kas tuldi tegema kontrollretke. Igaks juhuks paigutasin ratta nii, et teepealt tulev valgus ei paneks rattaid helkima. Kui olin telgis ja rääkisin telefoniga siis langes telgile valgus aga auto mootori müra ei olnud kuulda. Lõpetasin kõne ja vaatasin telgist välja, tee pealt valgustati metsa kahe taskulambiga. Võtsin telefonilt aku välja, et tagasi ei helistataks ja jäin ootama. Valgus kustus, metsa poolt oli kuulda liikumise raginat aga valgust mitte. Võis olla ka metsloom. Igaks juhuks hoidsin oma varustust sel ööl nii, et saan selle kiirelt kokku pakkida ja lahkuda. Ega ma täpselt ei teagi kuidas siin suhtutakse metsikusse telkimisse ja millega tegu oli, kas lihtsalt kokkusattumus või siis ränduri vaistu ettenägelikkus. Igaks juhuks järgnevad ööd olin inimasustusest eemal veetnud.

Hakkasin otsima kohta kus saaks ennast ja riideid pesta ja seadmeid laadida. Proovisin kahe warmshowerlasega kontakti saavutada aga see ebaõnnestus. Pohorelices suundusin kämpingu poole. See oli suletud aga mulle siiski võimaldati üks öö seal peatuda. Sain elektri telki ja kraanikausis külma veega eenast ja riided ära pesta. Õhtul kõik ruumid suletakse, kaasaarvatud WC. Hommikul lubati kohale tulla ja siis saan oma pikendusjuhtme el kapist kätte.

Homme jõuan Austriasse. Seal võtan ma suuna Saksamaa poole.

Odo näit 1861. Sõiduaeg 139 tundi. Tõusumeetreid 12176, Evrest on üks kord võetud.

612079
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
788
1210
5709
603139
13343
13967
612079

Your IP: 107.23.176.162
2019-03-24 20:40
Back to Top