ehk jalgrattaga teist korda ümber maailma

03.05.2022. Otepää

Austria:

Ületasin piiri kõrvalises kohas kruusateel. Mingit kontrolli ei olnud. Sõitsin Šlovakkia piiri ligidal Ungari poole. Kui Doonau äärde jõudsin siis meenus, et 2018 kui sõitsin Maltale läbisin Kremsist Linzini Doonau äärt pidi. Mulle väga meeldis seal sõita ja mõtlesin, et kunagi peaks siia kanti uuesti sõitma tulema. See kunagi oligi nüüd kätte jõudnud. Otsustasin Ungarisse mitte minna ja alustasin sõitu mööda Doonau äärt Saksamaa poole.

Kogu sellel alal oli metsikult hispaania teetigusid. Nad kas närisid telki või tegid sellist häält aga mul väga tihti oli uni häiritud.

Linzis proovisin kämpingut võtta. Läks õnneks, keegi mingit koroonajama ei küsinud. Jalgratast üle vaadates avastasin, et purunenud oli üks esipakiraami kinnitus. Tagavara metallklambrit mul ei olnud ja ma üritasin probleemi lahendada plastklambritega. Kuna plastklambrid suurt stabiilsust ei pakkunus siis paar päeva hiljem purunes esipakika stabilisaator. Käepäraseid vahendeid kasutades tegin nii, et see kuidagi koos püsiks.

Vahepeal tegin praamisõite. Peale ühte ca 5 km pikkust praamisõitu sattusin ootamatult Saksamaale.

02.11.2021. Otepää. Eesti

Tšehhi:

Piiriületus toimus ilma probleemideta. Mingit kontrolli ei olnud. Ma plaanisin veeta esimese öö kämpingus ja läksin linna sularaha otsima. Poolas ma vahetasin eurod kohalikuks rahaks valuutavahetuses ja see tundus soodne. Tšehhis valuutavahetust ei leidnud ning ma võtsin raha välja ATM ist. 400 krooni eest kooriti minult 22,5 eurot. Etteruttavalt mainin, et kui hiljem uuesti Tšehhi tulin siis vahetasin valuutavahetuses 15 eurot 380 krooni vastu. Valuutavahetus on tunduvalt soodsam.

Kämpingusse ilma koroonapassita või negatiivse testita ei lastud. Pakuti küll võimalus kohapeal teha test aga ma isegi ei uurinud palju see maksab, vaid sõitsin minema. Üritan koroonaäri toetada niivähe kui võimalik. Ma saan ilusti hakkama ka ilma kämpinguta.

Järgmise päeva hommikul hakkas sadama. Ja terve päev sadas korralikult. Pidin reservvihmariided kasutusele võtma. Eriti pikka sõitu sellel päeval ei teinud. Enamus aja istusin bussipeatustes. Käisin ka vaatamas kuidas on olukord kohvikus. Keegi mingit passi või testi ei küsinud ainult kohv oli megakallis. Odavam on õlut juua. Kohv on soodne Lidl is aga seda saab osta ainult müntide eest.

Peale vihmast päeva muutus ilm jälle päikesepaisteliseks ja soojaks. Sattusin Euro Velo 4 peale, mis kulges jõe ja kanalite ääres tasasel maal. Rahvast sõitis rajal palju  ja 3 - 4 kilomeetri järel võis leida baari kus oli võimalik varjus istuda ja külm õlu rindu tõmmata. Sellisel päeval ka eriti palju kilomeetreid ei kogunenud.

Liikusin Slovakkia poole. Ma kohtasin ühe ratturiga, kellelt sain infot, et piiril pidi olema korralik kontroll. Austria piir ei jäänud eriti kaugele ja temale teadaolevalt seal kontrolli ei ole. Esimese ettejuhtuvas Lidlis laadisin vaba wifi kauda alla vajalikud kaardid ja hakkasin väntama Austria poole.

 

Järgneb.

8.10.2021. Otepää. Eesti

11.10 jõudsin koju ja alustan nüüd reisi kajastamist sealt kus see mul pooleli jäi.

 

Poola:

Peale Goldapi võtsin suuna Elblagile. Täitsa 100% ma kunagist jalgsi teekonda ei läbinud. Kasutasin kruusa- ja munakiviteede asemel asfalti. Päev enne Elblagi jõudmist sain puugi. Avastasin ta õhtul enne magama jäämist. Kätte ma teda täielikult ei saanud, pea jäi sisse. Kuna mul vett oli vähe siis otsustasin ravikuuriga alustada järgmisel hommikul. Hommikul tõusin varem üles ja suundusin asustatud punkti. Toidupoed olid lahti. Ostsin 3 liitrit vett ja hakkasin otsima kohta kus saaksin ravikuuri ära teha: istumise koht ja WC. Peale ravikuuri sõitsin Elblagi ja peatusin vanas tuttavas kämpingus.

Järgmine päev jätkasin sõitmist läände Gdantski suunas kuni Wisla jõeni, sealt algas Euro Velo 9 suunaga lõunasse. Plaanisin kasutada seda velot. Teel olles jõudis mulle järgi kohalik rattamatkaja, kes rändas kergvarustuses. Ta ütles, et sõidab Gtanski ja nii me sõitsime koos Wislani. Sain ta käest infot, et Slovakkia on lukus. Igal pool on kontroll ja kõik lüüakse piirilt tagasi. Wisla juures läksime lahku, ta ütles et on varem sellel velol  sõitnud ja rada on normaalne. Algul oli kõik ilus, asfalt ja puhkekohad. Siis algas plaatidest laotud tee millel olid veel omakorda augud sees. Minule oli see üks meeletu raputamine ja pikalt ma seal sõitmist ei talunud. Tulin maantee peale ja jätkasin seal sõitu. See päev tuli päris pikk, üle 100 km. Kaardil ei olnud selles piirkonnas ühtegi rohelist laiku ja käigult ööbimiskohta ka ei leidnud. Päike hakkas juba loojuma. Panin kõik "kaardid" ühele jõe äärsele kohale mis tundus olevat vana praami ülesõidu koht. Nii oligi. Varjulist kohta ma seal ei leidnud, jõe äär oli kõrget rohtu ja tihedaid põõsaid täis. Panin telgi betoneeritud ääre peale. Kui telgis olin siis saabus auto sinna ja üks mees läks vastas betoonäärt pidi jõe äärde. Mind keegi segama ei tulnud.

Helistasin oma Poola tuttavale, kellega aasta tagasi kohtusin ja hiljem tema pool ühe öö ööbisin. See linn kus ta elas jäi mulle ka seekord teele ette. Ta ise oli rattamatkal aga ütles, et tema sõber kes elab seal läheduses saab mind majutada. Ma sain telefoni numbri ja aadressi ja suundusin sinna ning veetsin ühe öö tema pool.

Kui muidu oli soe ja esines vaid lühiajalist äikest siis esimene totaalne vihmane päev oli lõuna Poolas.

Kui algselt plaanisin Tšehhi piiri ületada mägedes ca 500 m kõrgusel siis sellele lähenedes mõtlesin ümber. Esiteks seda kohta läbis suur maantee ja teiseks luureandmed näitasid, et kõrvalistes kohtades mingit kontrolli ei ole. Riiki sisenemisel oleks minul pidanud olema negatiivne koroonatest. Kolmandaks ma ei viitsinud mägedesse ronida.

Keerasin rattalenksu kagusse, Opava poole.

Järgneb

13.08.2021. Rekawinkel. Austria. 

Olen jõudnud Austriasse ja sõidan mööda Doonau äärt Saksamaale ja siis hakkan vaikselt kodu poole tagasi sõitma. Tšehhis mul ei olnud võimalik kämpinguid kasutada. Küsiti koroona passi või negatiivset testi. Minul neid ei ole ja ei plaani teha ka. Arvan, et sama olukord on siin ja ka Saksamaal. Mingi suur probleem see ei ole, saan ilma ka hakkama. 

Ma rohkem postitusi ei tee. Kirjutan reisi kohta pikema jutu siis kui koju jõuan. 

Odo näit 4003 km. Sõiduaeg 300 tundi. 13808 tõusumeetrit. Kõrgem punkt 390 meetrit. 

17.07.2021. Goldap. Poola. 

Olen Goldapis, vana tuttav koht. 11 aastat tagasi võtsin siin hotelli, nüüd kämpingu. Plaanisin Leedus blogipostituse kirjutada aga siis oli kaardiprogrammil Osmand soodustus ja ma kasutasin võimalust, et reservtelefon kaardialaselt ette valmistada. 

Eestis ma rändasin 3 nädalat ja läbisin 1200 km. Nõva ligidal kohtusin ma RMK telkimisalal Tõnu Jürgensoniga. Ta oli seal oma pesakonnaga (see on Tõnu poolt pandud nimi, mis koosneb peale tema veel naisest, 4 kuulisest pojast, kahest kassist ja koerast). Me oleme pikaaegsed FB sõbrad ja ma olen mõelnud, et huvitav kuna me kuskil RMK kohas kohtume. Nüüd see siis juhtus. 

Hiiumaal sattusin ööbima Kapasto metsaonni. Oli hubane kohake ja minu üllatuseks puhta voodipesuga. Kasutasin seda hüve aga hommikul avastasin, et keegi on mind öösel 6 kohast hammustanud ja need kohad sügelesid kohutavalt veel mitu päeva. Pidin teepuuõli sügelemise leevenduseks kasutama. 

Saartele ma ringe ei teinud, sõitsin suuremalt jaolt nendes kohtades kus ma varem sõitnud ei olnud. Veetsin 1 öö Hiiumaal ja 3 Saaremaal. Veidi põnevust pakkus Läti piiri ületamine. Ma märkisin ankeeti, et mul on tehtud koroona test ja see on negatiivne. Loomulikult mul seda testi ei olnud. Iklas uurisin kohalike käest olukord piiril. Sain teade, et kõrvalisemal teel statsionaarset valvet ei ole. Vahetevahel sõidab patrullauto. Enne piiriületus võtsin rattalt lipu küljest, teostasid jalgsiluure ja siis panin rattaga üle. 

Eestile lähim Decathlon asub nüüd Riias. Ostsin sealt päikesepaneeliga, sportsärgi ja kokkulapitava mati. Päikesepaneeliga on tõsiselt efektiivne 10000 akupank sai täis 7 tunniga. Sportsärk on mugav, ei kleepu keha külge, ei haise tugevalt, mugav pesta ja kuivab kiiresti.

Riias käisin ka NA aegset teenistuskohta vaatamas. Suurt sellest midagi järgi jäänud ei olnud. 10 kond meetrit aeda meenutas, et seal oli kunagi väeosa. 

Ventcpilsis tegin esimese teekonna muudatuse. Loobusin sõitmast Klaipedani ja võtsin suuna Panevezyse peale. Ma polnud üle kahe nädala puhkepäeva pidanud ja puhaste riiete varu oli otsas. Ei tahtnud rikkuda vanast traditsiooni, et esimese kämpingu võtan Poolast. 2 päeva enne Panevezyst olid rasked, tagumik ei tahtnud üldse sadulat näha. 

Panevezyse, Kaunas ja Elektrenai olid sõpradega kohtumiste kohad. Autoga sai käidud ka Vilnuse Decatlonis, kus ma ostsin matka riideid juurde sh ka sokke. Kuna see reis mul lendamist ees ei ole, siis mahtu ja kaalu jälgida vaja ei ole. Täispuhutava madratsi asemel on mul nüüd isetäituv. Ostsin ka akupanga mida saab kasutada ja laadida üheaegselt. 

Ilmad on olnud soojad, aega alt on esinenud äikest. Leedus sattusin mega äikesetormi. Varjuda kuskile ei olnud. Bussipeatus, kus hakkasin vihmariideid selga panema oli lahtine. Tuul muutus nii tugevaks, et sõidutas ratta minema ja külili. Pingipealt kadusid minema need asjad mide veel ei jõudnud selga, jalga panna. Siis hakkas lendama igas suuruses oksi. Jätsin kogu kupatuse sinna kus ta oli ja jooksin teisele poole teed kus puid ei olnud. Vastu tuult hingata ei olnud võimalik. Kui tuul oli natuke vaibunud läksin varustust otsima, kiivri oli kõige kaugemale lennutanud, kuskil 20 m. Edasi jätkus sõit hulgaliste välgusähvatuste ja vihma saatel. Varjuda ei olnud kuskile. Päris kõhe oli. 

Poola piiril oli piirivalve väljas. Kedagi nad ei kontrollinud ja ma sõitsin läbi. 

Olen otsustanud, et sellel reisil käin rohkem söögikohtades söömas. Tegin sellega algust juba Eestis. Täna õhtul lähen Poola restorani sööma.

Ma siin vahepeal olen päevas läbinud 100 ja enam kilomeetsit. Poola jõudes mõtlesin, et kuhu mul kiiret on? Tervisekindlustuse tegin enne Lätti minekut 10 novembrini. Olen sõitnud nüüd 60 - 70 jm päeva. Käin ujumas ja huvitavaid kohti vaatamas. Viimane oli kolme riigipiiri kokkupuute koht. Seekord plaanin ka Hitleri Hundikoopast läbi käija. 

Ratas on hästi vastu pidanud. Vahetanud olen piduriklotsid ja pedaalid. Vanad naksusid ja hakkasid lõpupoole ka kinni kiiluma. Minu laotud tagajooks on ideaalne, olen ainult kahte kodarat natuke pingutanud. Raamile pragusid juurde tulnud ei ole

Odo näit 2455. Sõiduaeg 183 tundi. Tõusumeetrid 7170 m. 

06.06.2021. Otepää. Eesti.

Stardin homme, 07.06.21. Kõigepealt sõidan kuskil kaks nädalat Eestis. Käin läbi Tallinnast ja siis suundun Hiiumaale ja Saaremaale. Peale seda mööda mere äärt kuni Klaipedani. Sealt edasi võtan suuna itta, Panevežyse peale. Eesmärk on külastada kolme leedu sõpra.

Poolas ma natuke nostalgitsen ja sõidan Elblagi või Gdanskini seda teed pidi mida mööda 11 aastat tagasi jalgsi käisin. Peale seda võtan kursi lõunasse ja sõidan Tšehhis, Slovakkias ja Ungaris. Ungari kaart on viimane mida olen alla laadinud, sealt edasi on asi lahtine ja vaatan käigult kuhu on võimalik ilma vaktsineerimata edasi minna.

Sellel reisil ma aktiivset blogi ei pea. Mu windows op süsteemiga sülearvuti ütles lõplikult üles ja mul ei ole õnnestunud osta uut 10 tollist sülearvutit mida saaks laadida 5V akupanga või päikesepaneeliga. Teiseks ega lääne- ja kesk Euroopas midagi märkimisväärset tavapäraselt ei juhtu. Kui eelmine aasta sõitsin Poolast koju siis polnudki mitte millestki kirjutada ja ma ei hakanud midagi pastakast välja imema. Kui midagi huvitavat peaks juhtuma, plaanid muutuvad või selguvad, siis toksin lühikese postituse.

Sellel reisil kasutan ma päris palju Euro Velo ja ka kohalikke maade rattateid. Lisaks vastavale kaardikihile olen ka radade gpx faile alla laadinud.

04.06.2021. Otepää. Eesti.

Eelmise aasta lõpus, kui ilmusid välja uued koroonaviiruse tüved siis otsustasin, et sel aastal ma ümbermaailma sõiduga ei jätka. Kui olukord on stabiliseerunud, siis alustan nullist oma esmase plaani järgi. Takistuseks on see, et ma pole vaktsineeritud ja mul puudub igasugune tahtmine endale eksperimentaal vaksiini organismi saada. Mina panen panuse oma immuunsüsteemile. Ei õnnestunud mul ka koroonat läbi põdeda, kuigi ma poes käies maski korralikult ei kandnud ja ei desinfitseerinud ka käsi. Arvan, et probleem on selle, kuna ma ei tunne koroona ees hirmu siis organism ei ole stressis ja mu immuunsüsteem töötab täisvõimsusel. Ainukese võimalusena on nüüd jäänud saada kuskilt vaktsiini kleepekas kollasesse passi.

Sel aastal lähen ma sõitma 4 – 5 kuuks Euroopasse. Ideaalis külastaks ka mõnda uut riiki aga suurt lootust sellele ei pane. Arvatavasti tuleb mul sõita seal kus piiril kontrolli ei ole ja lendamisi ma seekord ei plaani.

Uut jalgratast või raami ma saanud ei ole, lähen sõitma oma vana keevitatud alumiiniumraamiga rattaga. Tahan näha kaua ikka alumiinium vastu peab. Kõvera esihargi vahetasin ära ja esmakordselt lähen välismaale sõitma enda laotud tagajooksuga. Uued on ka kett, kassett ja vändakomplekti keskmine hammasratas. Kui raam vastu ei pea ja keevitada pole võimalik siis ostan kasutatud ratta ja tõstan osad ümber. Tagajooksu saan kasutada ka v – piduriga.

Varustuse osas ei võta ma seekord kaasa veekindlat seljakotti vaid kõik väärtusliku mahutan ma uude veekindlasse lenksukotti. Kuigi koti saab lenksu külge lukku panna on selle sisule lihtne ligi pääseda kui nuga on kaasas. Kui poodi lähen, siis võtan koti kaasa aga ta võib ununeda kui lähen rattast korraks eemale pilti tegema või WC-sse.

Navigeerimisel kasutan sel reisil Osmand tasulist versiooni. Tavahind on äpil 15 eurot aga oli sooduspakkumine ja sain poole hinnaga. Tasulise eelis on see, et kaarte saab piiramatult alla laadida. Tasuta versioonil saab ka aga seda tuleb teha programmi väliselt ja hiljem õigesse kausta kopeerida. Lisaks on vaja suurte riikide puhul piirkonna nimi kuhu sõitma lähen. Lisaks on võimalik ka alla laadida kõrgusjooned ja siis on selge pilt kas kaardil olevale rohelisele laigule on võimalik telki püstitada. Olemas on ka CyclOSM rattateede kaardikiht.

Ma stardin järgmise nädala algul. Suurem osa varustusest on olemas ja pakitud.

09.10.2020. Lissabon. Portugal.

12 oktoobril kui jõuan Lissaboni lennujaama läheb reis pausi peale. Ma mõtlesin olukorra üle hästi järgi ja otsustasin, et varustust ma Lissaboni ei jäta. Ei ole teada milline olukord on Euroopas järgmine aasta. Kui Euroopa riigid peaksid lukus olema siis ma ei saa oma varustust kätte ja hoidjal on see jalus. Ma ostsin lennupileti Varssavisse ja üritan sealt koju sõita. Sealt koju sõidu kilomeetrid ümbermaailma reisi arvestusse ei lähe. Tahan veel sõita, pikendamisvõimalusega tervisekindlustuse mis katab tervet maailma on tehtud pooleks aastaks. Kui nüüd lennuga peaks mingi tõrge tekkima siis ma arvan, et sõidan otsemat teed pidi koju.

Olen lennuks valmis. Ratta jaoks on kast olemas. Kuigi see on suur pean ratta laiali lammutama ja osasid kottidesse panema. Seekordne kast on tavapärasest 2 kg raskem ja kaalub 5,5 kg. Riided pesin pesumasinaga puhtaks. Covid teemalised paberid mida on vaja Poola lendamiseks ära täita sain lasta kämpingus välja printida. Käisin Decathlonis ja ostsin uued saapad, vanad olid katki ja lõhnasid korralikult

Homme sõidan lennujaama poole ja üritan seal läheduses metsiku telkimiskoha leida. Saatsin kahele warmshowersi liikmele sõnumi aga siiani pole vastust tulnud ja suuri lootusi ma nende peale ei pane. Oluline on, et ilus ilm püsiks. Vihma korral peab enne lendu varustust kuivatama või siis ööbimiseks hosteli võtma.

Koroona olukord muutub huvitavamaks, Läti hakkab järgmisest nädalast karantiini rakendama. Ei tea ka mis olukorra muudatused võivad Poolas või Leedus tulla.

Kuigi reis läheb pausile on selle juures ka kaks positiivset asja. Mul muutub lihtsamaks rattaraami vahetus ja arvuti remont. Arvuti ainuke micro usb pesa on vigane ja muude seadmete ühendamine vaevaline tegevus.

Odo näit 6405 km. 482 tundi.

03.10.2020. Caceres. Hispaania.

Olen 100 km kaugusel Portugali piirist ja ca 350 km Lissabonist. Praeguse seisuga on selge, et edasi minna ma ei saa. Ameerika on lukus. Ootama pole mõtet jääda, selle asemel saaksin kodus midagi kasulikku teha, näiteks arvutimänge mängida J. Edasised tegevuse variandid on järgmised: Leida koht ja jätta ratas ja varustus hoiule ning lennata koju. Lennata koju koos rattaga ja mingi osa varustusest jätta hoiule. Mul avaneb võimalus võtta ette ratta raami vahetus. Alumiinium raam jääb mulle ikka nõrgaks. Ratast kokku panna oleks kodus mugavam aga üks ratta lend on minimaalselt 60 eurot ja otselendu ei ole. Lennata kogu varustusega Poola ja sealt sõita koju. Ma palusin oma Poola tuttaval, kelle pool ma Olawas peatusin uurida kas kaasneb karantiini jäämise nõue. Kui ma talle helistan siis ikka mainin, et tema kodu oli viimane koht kus ma ööbisin katuse all. Edaspidi olen ainult telgis ööbinud.

Odo näit 6036 km. Sõiduaeg 455 tundi. 39305 tõusu meetrit.

Esimene kerge öine miinus on ka ära olnud. 800 meetri kõrgusel oli ühel hommikul -0,8. kraadi külma.

26.09.2020. Purgos. Hispaania.

Järgmisel hommikul kämpingus ma ei olnud enam kindel, et tahan Santiago teed rattaga läbida. Kuigi olen vahepeal muutunud paadunud rattamatkajaks ei ole ma veel loobunud mõttest jalgsi läbida Prantsuse tee. Ma sain palveränduri passi aga ma pole kindel, et tahan rattaga Santiagosse sõita. Otsustasin, et kui kasutan palverändurite majutust siis sõidan Santiagosse maanteed pidi. See tee on fantastiline jalgsi rändamiseks, Seal saab ka rattaga sõita aga mulle see ei sobi. Samas need majutus kohad pole enam nii odavad kui 10 aastat tagasi ja praegune hind on sarnane kämpingu hinnaga. Mõned üksikud kohad on veel 5 eurot aga tavapärane on 10 eurot. Sellise hinnaklassi juures ma eelistan kämpingut.

Ma ise ei uurinud mis tingimused Hispaanias on aga Lea teatas, et kõik turistid peavad täitma tervise teavituse internetis. Tegin selle ära, lennunumbriks panin jalgratas J. Siin peab koguaeg kandma maski. Ma maanteel sõites seda ei tee. Kui sisenen asulasse või linna siis panen selle ette.

Kaks viimast päeva on olud päris rasked. Üleeile algas 80 km tõus ja oli megatugev vastutuul. Sooja oli 20 kraadi aga tuul oli külm ja pidin pikad riided selga panema. Eile lisaks tuulele hakkas ka vihma sadama, sooja oli 13 kraadi ja õhtul jõudsin 1150 m kõrgusele, mis on selle reisi kõrgeim koht. Nendel päevadel läbisin 40 km päevas. Täna hommikul oli 5 kraadi sooja.

Praegune plaan on võtta suund edelasse ja sealt edasi Portugali.

Odo näit 5512 km. Sõiduaeg 418 tundi.

1853844
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
84
581
1618
1849173
10169
8467
1853844

Your IP: 18.117.186.92
2024-04-18 10:56
Back to Top