ehk jalgrattaga teist korda ümber maailma

22.07.2020. Wojszki. Poola.

Leedu on seljataga. Kes nüüd plaanib Leedus rattaga rännata peab arvestama, et helkurvest on kohustuslik. Lätis peab jalgratturil juhiluba kaasas olema. Mind kontrollitud ei ole aga juhiluba on mul välismaal rännates alati kaasas, Ei tea ette millistes riikides veel selline nõue on ja seda kontrollitakse.

Võtsin vastu otsuse, et nendesse riikidesse kus kehtib kahenädalane karantiin ma ei lähe. Kaks nädalat kuskil ruumis istuda on minusugusele liikuvale inimesele täielik katastroof. Teiseks on see päris suur rahaline kaotus. Tavaliselt paigutatakse sellised tegelased hotelli ja maksma pead ise. Kui odav hotell on 20 eurot siis teeb see peaaegu 300 eurot kokku. Kolmandaks löövad sellised asjad ajagraafiku sassi ja kui riigis viisavaba viibimise aeg on 30 päeva siis pool sellest on raisku läinud. Kui selline asi juhtub teadmata siis muidugi üritan selle üle elada.

Olen mõelnud erinevate võimaluste peale ja laual on mitmeid variante. 1. Jätkata plaanipäraselt ja Odessas uurida kas ja kuhu saab edasi. Kui ei saa siis jätta ratas ja varustus kellegi juurde hoiule ja tulla tagasi koju, kui saab ja oodata, ehk olukord paraneb. Kodus võin ma ka karantiinis olla. 2. Võtta suund Küprosele ja üritada külastada ka Kosovot ja Põhja Makedooniat. Sain juba infot, et see kant on problemaatiline eriti Makedoonia, sinna saab küll aga edasi ilma karantiinita mitte. Küpros on soe koht ja seal võiks ka natuke oodata olukorra paranemist (ilma karantiinita vaba ootamine on aksepteeritav). Variant oleks ka reisi aega pikendada aga see eeldab Lea heakskiitu. 3. Muuta põhisuund läände. Hakkan uurima olukorda Ameerika mandril. Kui saan positiivset infot siis kuskilt Lääne Euroopast võtan otselennu USA idarannikule. 4. Sõita seal kus saab, põhiliselt Euroopas. Aasta lõpus pöördun koju ja järgmise aasta kevadel lähen uuele katsele.

Praegu tegelen info kogumisega. Kui vajalikud andmed on olemas siis teen otsuse.

Odo näit 1002 km. Ratta spidomeetril on mingi kontakti probleem. Viimesel ajal päris tihti avastan, et kiirus on 0 km/h. Olgu see siis loomulik kilomeetri kadu.

19.07.2020. Geibonys. Leedu.

Vajalik varustus on olemas ja paari tunni pärast sõidan edasi Poola. Sain uue telgi ja ostsin kompaktse ja kerge magamiskoti ning uued vihmariided. Magamiskoti asemel oli mul matkatekk. Kui paaril hommikul hakkas jahe siis panin ennast soojemalt riidesse. Varustuse kaal oluliselt ei suurenenud, vana isetäituva madratsi asemel on nüüd kerge rullmatt. Kokku on rännaku ettevalmistamisele kulunud 1400 eurot.

Lisaks sellele, et stardi kuupäev oli sama nagu esimesel reisil on ka sarnane viisade olukord. Viisasid ja elektroonilisi registreerimisi tehtud ei ole. Ei õnnestunud mul Valgevene viisat saada. Panin panuse selle peale, et saan viisa Tartus ära teha aga turismibürood olid suletud ja viisa saamiseks oleksin pidanud Tallinnasse saatkonda minema. Valgevene jääb järgmiseks korraks. Poolas otsustan edasise suuna. Ei ole erilist tahtmist kuskil kaks nädalat karantiinis istuda. Plaan oli mul sõita Ukrainas, Moldovas ja siis laevaga üle Musta mere Gruusiasse aga praegu kehtib seal karantiini nõue. Olen nüüd mõelnud ka variandi peale suunaga Küpsosele. Mul jäi kaks aastat tagasi käimata Kosovos ja Põhja Makedoonias. Kui olen olukorra kohta infot saanud siis teen otsuse.

17.07.2020. Geibonys. Leedu.

Üleeile avastasin esimese tõsisema probleemi jalgratta juures, raamis olid praod sadula toru ümber. Tegin tavapärast hooldust kui selle probleemi avastasin. Olin siis parajasti oma tuttava Algise pool Kaunase ligidal. Algis teadis neid kohti, kus alumiiniumit keevitada saab ja järgmine päev viisime rattaraami remonti. Peale lõunat oli raam korda tehtud ja alustasin ratta kokkupanemist. Enne remonti võtsin ka käiguvahetaja küljest ära, et transpordi või remondi käigus midagi enamat katki ei lähe. Kell viis õhtul oli ratas sõiduvalmis ja ma alustasin sõitu Elektrenai suunas, mis asub Kaunase ja Vilniuse vahel. Otsetee sinna on kiirtee, nii et tuleb kasutada kõrvalisi kruusa- ja metsateid. Üks teelõik oli nii liivane, et ma pea kilomeeter lükkasin ratast käekõrval. Seda teed olen varem mitmeid kordi kasutanud ja mul oli seal „sissemagatud” ööbimiskoht olemas. Jõudsin sinna pimedas ja hommikul magasin kella üheteistkümneni. Kaks varasemat ööd olin ruumis aga kui telgi temperatuur oli öösel +14 ja ruumis mille päike on kuumaks kütnud +24 ja sääsed ka söövad ja pinisevad kõrva ääres siis eriti head und ei ole.

Täna jõudsin oma järgmise tuttava Arturase poole. Siin ma olen kunni pühapäevani. Homme on meil plaanis autaga Vilniuses ära käija. Ostan endale Decathlonist puuduoleva varustuse ja võimalusel vahetan mõningad poolvanad asjad uute vastu. Mul on võimalus varustust Arturase juurde hoiule jätta.

Odo näit 676 km.

13.07.2020. Stumbriskis. Leedu.

Täna hommikul sain esimese puugi. Arvatavalt sattus ta telki eelmisest ööbimiskohast kui hommikul telgiukse avasin ja must putukas telki kukkus. Üles ma teda ei leidnud ja telgi sisemuse puhtaks raputamisest ei aidanud. Ei jäänud muud üle kui välgumihkliga metallkruusis natuke vett soojaks ajada ja glaubrisool selles ära lahustada ja manustada. Ees ootab nüüd kaks päeva paastumist. Koht juhtus sobilik, maantee äärne puhkekoht koos WC ga. Olen siin kunagi varem ka ööbinud.

Leedu piiri ületasin samast kohast kust 4 aastat tagasi. Selles piirkonnas ei olnud kohti mida ma varem poleks piiriületusteks kasutanud, ainult nendes teistes kohtades on kruusateed. Üritan kruusateid vältida nii palju kui võimalik. Nad on siin treppi sõidetud, liivased ja pehmed.

Esimene kohtumine tuttavaga sellel reisil toimub ülehomme Kaunase ligidal. Nigel on muidugi see, et ma ei saa süüa ega juua. Lätis võtsin ühendust kahe tuttavaga aga neid ei olnud kodus.

Odo näit 461 km. 

11.07.2020. Zalve. Läti.

Täna on viimane öö Lätis. Kaks viimast päeva olid pikad, Oli juba hämar kui telgi jaoks koha leidsin. Täna võtsin hoo maha, muidu jõuan liiga kiiresti Leetu. Kokkusaamised on kokku lepitud järgmise nähala keskpaigaks ja reedeks. Täna hommikul magasin kaua ja päeval kontollisin jalgratta üle. Väike kaheksa oli tagajooksu tulnud ja tagapidurit oli vaja natuke reguleerida.

Esimesed vihmased päevad on ka seljataga. Ma ei ostnud uusi eesmiseid varustuse kotte ja igasugused rotid ja hiired on need auklikuks närinud. Nad on küll teibitud aga tugeva sajuga tuleb vett sisse. Kuna seal hoian ainult sööki ja jooki mis on pakendis või kiles siis suurt probleemi ei ole. Peale vihma tuleb kotid tuule ja päikese käes ära kuivatada. Muu varustuse vihmapidavusega praegu probleemi ei ole.

Lätis sõitsin nii selliseid teid pidi kus varem sõitnud ei olnud, kuid ka nostalgitsesin mõningaid teelõike mida 10 aastat tagasi jalgsi läbisin.

Odo näit 365 km. 27 tundi ja 33 minutit. Tõusumeetreid 2072.

08.07.2020. Puiga. Eesti.

Startisin 07.07.20 kell 13.00. Varasema stardi järel vajadust ei olnud kuna plaanisin traditsioonilise peatuse Puigal teha, nagu ma seda alati teinud olen.

Enne starti kaalusin ka varustuse üle ja hetke tulemus on siis selline: tagumised varustuse kotid kus mul on riided, matkavarustus ja jalgratta varuosad kaaluvad 11,5 kg. Tagumisele pakiraamile laotud telk, tagavara välimine kumm ja vana isetäituv madrats (mille eesmärk on kaitsta täispuhutavat madratsit torgete eest) kaaluvad 5 kg. Seljakott elektrooniliste vidinatega, mille ma tavapäraselt ratta juurest ära minnes kaasa võtan kaalub 6,5 kg. Väiksemad eesmised varustusekotid on mõeldud söögi ja joodava transportimiseks, nende kaal koos metallkruusi, toidukarbi, kohvi, suhkru ja soolaga kaalub 2 kg. Priimusega kateloki komplekti mul kaasas ei ole, nii et kohvi joomine eeldab kuuma vee saamist mujalt. Eesmiste kottide hetkekaal 7,5 kg. Jalgratas koos lenksu- ja väikeste raamikottidega milles on tööriistad ja hooldusvahendid kaalub 21,6 kg.

Edasi võtan suuna Lätile. Tänasest hakkab kehtima tervisekindlustus kogu maailmas. See on veel lahtine, kas ma täna piiri ületan. Võib olla jään laagrisse piiriäärsesse RMK lõkkekohta.

Odo näit 61,39 km.

05.07.2020. Otepää. Eesti.

Otsus on tehtud. Stardin 07.07.2020 kella 13.00 paiku. Jalgrattal on uued osad küljes ja sõiduvalmis ning varustus suuremalt jaolt pakitud.

01.06.2020 Otepää.Eesti.

Põhimõtteliselt olin valmis minema teisele ümbermaailma reisile aga koroonaviirus loobib kaikaid kodaratesse. Olen praegu stardi edasi lükanud 7 juuli peale (sama päev kui läksin esimesele ringile). Juuli teisel poolel teen otsuse. Laual on ka variant, et reis lükkub edasi järgmisesse aastasse ja sel aastal sõidan riikides mille piirid on avatud.

Senikaua rändan Eestis ringi ja katsetan ratta ketaspidurit ning enda laotud tagajooksu. Rändamisega alustasin sel aastal jaanuari kuus ja hetkel olen matkanud 2800 km. Olen tähele pannud, et võrreldes varasemate aastataega on ilm muutunud tuulisemaks. Kui ei ole just tormi siis tugev tuul on ikka. Ca 40 matkapäeva jooksul on tuulevaiksemat ilma olnud ainult kahel päeval.

Uued jalgrattaosad ja suur osa varustusest on olemas. Viimased varustuse elemendid ostan Vilniuse Decathlonist. Ettevalmistusele on hetkel kulunud 750 eurot. Jäänud on veel teha tervisekindlustus, paar uut pangakaarti, viisapildid ja Valgevene viisa.

15.09.2019. Eesti. Otepää

10.09.19 jõudsin koju. Seekord olin teel 112 päeva ja rändasin kaheteiskümnes välis riigis. Kilomeetreid kogunes sel ajal 9282. Võrreldes eelmise reisiga olin ca 2000 km kiirem. Mitte et ma nüüd mingit rekordit tahtsin püstitada. Lihtsalt ratas oli kiirem, valget aega rohkem, mäed väiksemad ja tuul soodne. Vihmariideid oli seekord kaks komplekti kaasas aga võrreldes eelmise reisiga siis väga palju ei sadanudki.

Mulle tõsiselt meeldis sõita põhjamaades, kus oli polaarpäev ja metsik loodus. Majutus asutused on kallid aga suvel ei ole probleem enda või väiksemate riiete pesemisega. Ratta dünamoga olin suuteline laadima enamus seadmeid (telefon, nutitelefon, seikluskaamera, MP3 mängija ja mingil määral ka arvutit). Taskulambi, fotoka ning kaamera akud ja arvuti vajasid vooluvõrgust laadimist. Päikesepaneeli mul kaasas ei olnud. Elu tegi raskemaks magamiskott mis enam sooja ei andnud aga selle ma elasin üle kasutades olemasolevaid riideid. Östersundi kandis õnnestus uus magamiskott osta. 

Peale Skandinaaviat oli SB Šotimaa nagu külm dušš. Viletsad teed, vasakpoolne liiklus ja ohtralt klaasikilde. Teistes piirkondades olukord paranes.

Mugavustsoonis sõitmiseks võib nimetada teekonda Prantsusmaalt Leeduni. Poolas mõned teelõigud olid tugevalt auklikud ja mereäärsed kuurordid rahvast ja autosid täis aga üldiselt oli sõita hea. Leedus oli kohe tunda liikluskultuuri erinevust.

Uusi riike tuli juurde kaks. Island jäi vahele. Ei olnud võimalust  600 - 700 eurot piletite peale panna. Samas ei ole ka mõtet kui on võimalus tulevikus poole odavamalt ära käija. 

Jalgrattal tagajooks pidas koduni vastu. Nüüd panen uue jooksu alla ja hiljem vaatan järgi milles probleem oli. Arvatavalt keskjooks ei olnud väntamisel naksude põhjustaja vaid vändad mis pikapeale lahti tulid. Eks iga reisiga õpin rohkem ratast tundma. 

 

07.09.2019 Pulkarne. Läti

Matk hakkab läbi saama, täna jõudsin Lätti. Koju jõuan arvatavalt järgmise nädala keskel. Plaanis on veel külastada paari tuttavat ning ma ei sõida kõige otsemat teed pidi. Üritan nii palju kui võimalik vältida kruusateid.

Alates Saksamaalt alustasin Decathloni kauplustes varustuse uuendamist. Olen ostnud uued vihmariided, riideid, rattaosasid ja tööriistu. Oleks tahtnud ka uut kompaktset ja kerget magamiskotti ja uut telki aga ruumi ei ole ja ega rohelist värvi telki ei näinud ka kuskil. Aga enamus uued varustuselemendid järgmiseks sõiduks on olemas.

Leedu läbimiseks kulus mul rohkem kui nädal. Külastasin kuue päeva jooksul kolme tuttavat. Muidugi juttu jätkus kauemaks.

Nüüd võib ka seda matka nimetada rattaparandus matkaks. Uue tagajooksu kodar läks katki viimasel päeval Hollandis. Varem pole nii vara seda juhtunud. Siis avastasin, et ka esijooksul on kodar katki. Reservis oli kaks esijooksu kodarat ja need sobisid õnneks mõlemale rattale. Ees oli nädalavahetus ja hinge kinni pidades sõitsin kuni esmaspäevani Saksamaal esimesse ettejuhtuvasse rattapoodi ja ostsin uue reservi. Naksuva keskjooksu suhtes sain infot, et naksumist võivad tekitada mitte tugevalt kinnikeeratud vändad. Ostsin tööriista ja pingutasin ära. Mingi aeg oli vaikus ja siis hakkas naksuma tagaratas. Tundub, et kuullaagrid hakkavad läbi minema. Praeguse seisuga sõita saab ja igasugused naksumised üritan ära kannatada selle reisi lõpuni. Kui Eestisse jõuan siis käin läbi Väimela rattapoest, et ratas üle vaadata ja tekkinud küsimustele vastused saada.

Odo näit 8962 km. Sõiduaeg 651 tundi. Tõusumeetreid 52546 m.

1854213
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
217
236
1987
1849173
10538
8467
1854213

Your IP: 18.188.61.223
2024-04-19 14:08
Back to Top