ehk jalgrattaga teist korda ümber maailma

29.10.2017. Helsingi. Soome.

Paar päeva tagasi tuli lumi maha ja tõi kaasa hulgaliselt talverõõme. Kui hommikul ööbimiskohast maantee äärde jõudsin oli pilt päris kole, maantee äär oli väga lumine. Kui olin 200 m lumes ukerdanud panin külje maha. Oli selge, et tuleb ette naelkumm alla panna. Lükkasin ratast käekõrval 500 m kuni tuli teeääres koht, kus oli ruumi kumm ära vahetada. Schwalbe kumm on väga jäik, mida on sooja ja kuiva ilmaga raske maha saada nüüd siis veel külmetavate näppudega. Kui ma seal ratta kallal pusisin sõitis mööda lumesahk ja ma sain korraliku lögarahe selga. Sisemist kummi enam kasutada ei saanud, see oli mitmeid torkeid saanud ja hakkas roosat (torkekindlat) vedelikku välja ajama. Käiku läks viimane reservkumm. Kui sealt minema sõitsin nägi koht välja selline nagu oleks seal siga ära tapetud.

Peale sahka oli maanteel sõita tunduvalt parem. Üle pika aja hakkasid ärevaid momente tekitama rekkajuhid kes ei viitsinud kaarega minust mööda sõita või natuke hoogu maha võtta. Algas ellujäämine talvises Soome liikluses.

Täna õhtul jõuan Eestisse. Peatun Tallinnas ca 4 päeva ja siis hakkan kodu poole sõitma. 12 novembril tädi 90 a juubelile tulen bussiga.

 

Odo näit 31443. Sõidutunde 2267. Neljanda etapi jooksul läbitud 5965 km.

24.10.2017. Pori. Soome.

Teine eesmärk on täidetud. Olen Poris, mis on põhjapoolsem punkt minu teekonnal. Nüüd hakkan sõitma Helsingi poole ja selle nädala lõpus jõuan Eestisse.

Kui ma Turus laevalt maha sõitsin siis tundsin õhus talve hõngu, sooja oli 1 kraad. Olen kolmandat korda jahedas piirkonnas, kus temperatuur langeb alla nulli. Täna hommikul näitas termomeeter – 4. Uues magamiskotis külm magada ei olnud. Ostsin Rootsist rattale ühe naelkummi. Ilmaennustus näitas lähipäevadel minu teekonnale lund.

Sõita on olnud mugav, palju on olnud rattateid ja tagant tuult. Viimastel päevadel Rootsis tuul muutus ja nüüd puhub see idast, õnneks mitte väga tugevalt.

Taanis kohtusin rattaränduriga Belgiast, kes hakkas lõpetama oma ühe aasta ja ühe kuu pikkust ümbermaailma reisi. Ta oli kolmas ümber maailma sõitja kellega ma teel kohtusin.

 

Odo näit 31172. Sõidutunde 2247. Neljanda etapi kontol 5694 km.

10.10.2017. Hellinghafen. Saksamaa.

Viimane öö Saksamaal. Lübeckis näitas odomeeter 30000 km. Üks eesmärk on täidetud. Praegune plaan on sõita rohkem põhja poole kui varasemalt käinud olen. Nordcapile seekord ei lähe, sõidan Soomes Porini.

Kui ma seitse aastat tagasi Saksamaal jalgsi rändasin siis tuli marketites peaaegu koguaeg sularahas maksta. Nüüd on olukord muutunud ja saab kaarti kasutada. Kas kõikides poodides seda ma ei tea aga Lidelis ja Aldis küll. Need marketid sattusid mulle esimestena ette ja olengi nüüd koguaeg nendes sisseoste teinud. Muutunud ei ole ilm. Siis oli vihmane ja nüüd sajab ka pea iga päev. Kuna ma Prantsusmaal uuendasin vihmariietust siis on mul nüüd mugav sõita.

Saksamaal hakkasin ma rattapoodidest otsima Busch + Müller dünamo usb laadijat. See seade annab välja kuni 13 V ja 1,5 A. Kohtasin Lõuna Prantsusmaal saksa rattarändurit Thomast. Istusime puhkekohta maha, rääkisime juttu ning vahetasime infot. Ta kasutas seda seadet ja ütles et saab nutitelefoni laetud 70 km. Minu isetehtud seadmega tuleb läbida 350 – 400 km. Selle seadmega saab ka laadida tahvel – ja sülearvutit. Otsustasin endale ka selle seadme hankida. Rattapoodides seda kohe saada ei olnud, oli tellitav. Ühes poes mis mulle enne lõunat ette sattus öeldi, et ca 4 tunni pärast on seade kohal. Jäin ootama ja sain selle kätte. See vidin maksis 160 eurot. Kallis ta oli aga nüüd on võimalus õhtuti filme vaadata, pimedat aega tuleb aina rohkem peale.

Matkavarustus on ka nüüd uuendatud. Lisaks telgile ja isetäituvale madratsile on nüüd ka uus magamiskott olemas. Lübeckis ostsin selle ära. Näidised rippusid väljas ja valisin endale kompaktse koti mille temperatuuri limiidiks oli märgitud + 5. Tundus, et selle magamiskotiga elan lihtsalt üle – 15 kraadise öö. Proovisin seda eelmine öö ja mul oli palav, Väljas oli 10 kraadi sooja. Vana magamiskoti minema ei visanud, saan neid vajadusel koos kasutada.

Loodan, et venitan rattaga koduni välja. Eesmisel (29970 km) ja tagumisel (4545 km) väliskummil on sisemist kihti näha. Reservis on 2 kasutatud. Bakuust ostetud pedaalid on keerelnud 22835 km. Kett ja kassett on ratast edasi vedanud 8560 km. Tagajooks on veerend 1710 km ja kaheksa aina süveneb. Hetkel veel pidurdamist ei sega.

 

Odo näit 30093 km. Sõidutunde 2176. Neljanda etapi jooksul läbitud 4615 km.

02.10.2017. Dieren. Holland.

Vimased päevad Hollandis. Olen jätnud seljataha Prsantsusmaa, Luksemburgi ja Belgia. Luksemburg üllatas metsase alaga ja kõrgeim koht oli 505 m. Veetsin seal 2 ööd. Ööbimis koha leidmisega probleemi ei olnud, ainult metsane ala oli lärmakas, oksad praksusid ja lehed sahisesid. Belgias oli ka suhteliselt künklik, kõrgeim koht mu teel oli 640 m.

Nüüd on jälle hea sõita tasasel maal, viimati oli seda Argentinas. Sõita on mugav ja rattateid on palju. Ööbimis kohtade leidmisega probleemi ei ole olnud, metsast ala leidub aga pean seda jagama metsloomadega. Aktiivne liikumine telgi ümbruses.

Uus tagaratas eriti hea ei ole. On sarnane mille sain Uus Meremaal. Eluiga 6500 km, esimene pregu velge tuli 1000 km enne seda. Kerge kaheksa on juba sees. Ostsin tööriista, millega saab kassetti eemaldada, kodarate vahetamisega enam probleemi ei ole.

Hollandis ei ole võimalik igal pool kasutada visa ega mastercardi. Siin ruulib maestro. Seda mul ei ole, nii et tuleb sularaha kasutada.

 

Odo näit 29486 km. Sõidutunde 2135 h. Neljanda eapi kontol 3990 km.

24.09.2017. Luneville. Prantsusmaa.

Mägedele ja kõrgematele küngastele võib nüüd punkti panna. Šveitsis on ära käidud. Kõrgeim koht minu teel oli 1300 m. Sõitsin seal kolm päeva ning enamus teekond kulges kahe järve ääres ning ilma suuremate tõusude ja langusteta.

Üleeile läks tagakumm tühjaks. Olin vahepeal veel torkeid saanud ja vedelik oli otsa saanud. Mis siis ikka, panen uue lekkekindla vedelikukuga kummi asemele. Näppu sattus sportventiiliga kumm. See oli nii kokku kleepunud, et nägin tükk aega vaeva, et sinna õhku sisse saada. Kui selle hiljem peale panin ja üritasin täis pumbata, siis see ei õnnestunud. Ventiil täitsa umbes. Õhku juurde pumbata ei saa ja sees olev õhk enam välja ka ei tule. Jänud oli veel autoventiiliga sisekumm. Sain selle asemele panna. Ventiil laiem ja ummistus võimalus väiksem. Hakkain uuesti Decathloni poodi otsima. Lisaks paarile sisekummile oli vaja veel ratta kindaid ja uusi saapaid. Vanad olid juba päris korralikult lagunenud. Tänase päeva seisuga on mul uued veekindlad jahisaapad olemas ja kaks paari ratta kindaid, ühed jahedama ilma omad ja teised talvised.

Prantsusmaad on jäänud veel paar päeva ja siis jõuan Luxemburgi. Siis tulevad vanad tuttavad Belgia, Holland ja Saksamaa.

 

Odo näit 28912 km. Sõidutunde 2093. Neljanda etapi kontol 3434 km

16.09.2017. Aix les Bains. Prantsusmaa.

Täna on järjekordne hoolduspäev. Üritasin kämpingut leida kaks päeva tagasi aga siis hakkas vihma sadama ja ma lükkasin hoolduspäeva edasi. Ratast üle vaadates avastasin, et jälle on kodar katki. Juba neljas. Karvane tunne ütles, et selle tagajooksuga ma koduni välja ei venita. Suundusin Decathloni otsima. Leidsin poe aga sellist ratast seal ei olnud. Hakkasin ratta poodisid otsima. Teises poes oli jooks olemas ja pakuti varianti, et 30 euri eest tehakse vana ratas korda. Kodara panek ja 8 välja timmimine ei ole lahendus. Uue ratta eest küsiti 70 eurot. Ostsin selle ära, kui ma selle jooksuga koduni välja ei venita siis tahan selle raha tagasi saada. Vahetasin ise ratta ära, küsisin poest ainult tööriistasid ja pumpa. Loodan, ehk veab nüüd koduni välja. Ei taha enam kodaraid vahetada ja kummi lappida. Sisekummi sees olev vedelik on oma tööd korralikult teinud. Olin kaks torget saanud aga sain sellest teada alles nüüd.

Kui Prantsusmaale jõudsin siis esimestel päevadel oli hea hoog sees, tuul oli ka tagant. Siis pööras tuule vastu ja ilm muutus jahedamaks. Hakkasin matkapoodides käima ja matka- ja rattasõidu varustust uuendama ja täiustama. Eile leidsin Decathlonist rohelise Quechua 2 sec telgi. Olin seda ammu jahtinud aga koguaeg sattusid ette sinised ja valged telgid. Ostsin endale uue telgi. Läksin kõrvalisse kohta harjutama telgi kokku panekut, et vältida olukorda kui ühes Hispaania kämpingus tulid prantslased minu juurde telk näpus ja uurisid äkki ma tean kuidas see kokku käib. Keeruline on asja kokku panna kui ise pole seda lahti võtnud. Teisel katsel ja juhendit uurides sai asi selgeks. Jäänud on veel osta sooem magamiskott ekstreem temperatuuriga -5 kraadi. Sellega ma elaksin lihtsalt üle -15 kraadise öö.

Šveits on ca 70 km kaugusel. Väga kõrgeid mägesid ei plaani võtta. Kaarti vaadates võivad kõrgused jääda 1000 m. Peale seda on ees ainult künkad või tasane maa.

Peale Šveitsi tulen tagasi Prantsusmaale ja suundun Luxemburgi.

Odo näit 28384 km. Sõidutunde 2054. Neljanda etapi kontol 2906 km.

08.09.2017. Carcassonne. Prantsusmaa.

Viimase etapi raskeim osa on nüüd möödas. Püreneed ja Andorra jäid selja taha. Oleksin võinud ka kergemini läbi saada ja mööda mere äärt sõita aga plaanin kõik Euroopa riigid jalgrattaga läbi sõita ja praegu oli sobiv aeg Andorra ära võtta.

Kui Andorra piiri ületasin siis olin ca 1000 m kõrgusel ja algas 26 km pikkune tõus. Õhtul kuskil telkimis kohta ei leidnud, võtsin kämpingu. Järgmist hommikut alustasin 1500 m kõrgusel ja 4 km enne Prantsusmaa piiri olin 2408 m kõrgusel, mis on ka uus kõrguse rekord. Siis algas laskumine. Erilise mugavusega see ei hiilanud. Tee oli kitsas, käänuline ja liiklus tihe. Peale 40 km laskumist õhtu eel 700 m kõrgusel algas järgmine tõus. Teadsin, et üks tõus on veel ees aga et seda on 10 km ja 700 m tõusu, see oli küll üllatus. Lõpetasin päeva peaaegu samal kõrgusel kui hommikul alustasin, 1440 m. Sel päeval oli tõusu kokku kuskil 26 km ja tõusumeetreid kogunes 1655. Hommikud sellel kõrgusel olid jahedad, sooja oli 7 kraadi.

Read more: 08.09.2017. Carcassonne. Prantsusmaa.

03.09.2017. Solivella. Hispaania

Kümnes järjestikune sõidupäev veeres õhtusse. Olen kolmel viimasel päeval uurinud kämpingute hindasid aga mere ääres enne Barcelonat oli kõige odavam koht 25 eurot. Jääb ära!

Jõgedes ka ei ole võimalik pesta kuna jõed on kuivad. Olen näinud vast kolme jõge Hispaanias kus on vesi sees olnud. Varianti ei ole, sõidan ja sügan kannikat edasi.

Hispaaniat ei ole enam palju jäänud, kuskil 140 km on jäänud Andorrani. Muidugi see lõpu osa ei saa kerge olema, võib olla tuleb sellel etapil uus kõrguse rekord. Odo näit 27446. Sõidutunde 1985. Neljanda etapi kontol 1970.

28.08.2017. Alacant. Hispaania.

Kui Lissabon’is oli selline tunne, et olen peaaegu juba kodus, siis tegelikuses on sõita veel päris palju. Palavusega olen nüüd harjunud ja kahel viimasel päeval pole suurimaid tõuse ette sattunud. Lahti ei ole veel saanud Brasiilia’st alguse saanud vastutuulest. Suure kuumaga on see isegi aktsepteeritav, jahutus on maksimaalne aga nüüd hakkab juba tüütama. Viimased päevad on olnud pilves, paar piiska on ka pudenenud. Sooja on kuskil 30 kraadi piires.

Read more: Hispaania

23.08.2017. Almiera. Hispaania

Hommik Tangeris, Maroko. Vaja oli ära kulutada 160 kohaliku raha. Uurisin giidi käes, enne kui lahku läksime, kus asuvad odavad söögikohad ja kus müüakse veine. Sõin hommikusööki, jõin kohvi, ostsin kohaliku leiva ja joodavat teele kaasa. Otsisin üles veinipoe, sama vein maksis 40 kohaliku raha. Ostsin ühe veini ja kohaliku õlle ning asusin teele Ceuata poole. Sadamani oli kuskil 80 km. Linnas igal ristmikul oli politseinik ja nad koguaeg puhusid vilet.

Maantee oli kitsas ja teeäär auklik ja täis klaasikilde. Liiklus oli tihe, õnneks oli veoautosid vähe. Lisaks oli teeääres hulgalisel tegelasi kes üritasid midagi müüa või lihtsal küsisid raha.

Read more: Maroko

1854468
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
107
365
2242
1849173
10793
8467
1854468

Your IP: 3.129.249.105
2024-04-20 05:24
Back to Top