ehk jalgrattaga teist korda ümber maailma

Rattamatk 2023

21.07.23. Mantorp. Rootsi.

Sel aastal ma startisin oma tavapärasele rattamatkale 04.06.23, põhieesmärgiga Island. Esimene kontrollpunkt kuhu välja plaanisin jõuda ja ka jõudsin oli vana tuttav Rovaniemi, aga seekord kasutasin sinna jõudmiseks teist teed sõites läbi kesk Soome. Mul oli mõttes ära käija ka Lofoodidel aga jätsin selle järgmiseks korraks, siis sõidaksin tagasi lõunasse Norra ranniku äärt pidi.

Polaar päev mulle meeldib ja eriti sõita õhtusel ajal, kui läheb jahedamaks ja tuul ning liiklus vaibub. Päeva lõpetan praegugi veel õhtul kella 22 ja 23 vahel. Ööd on nüüd siin lõuna Rootsis hämaramad. Hommikul ärkan kell 10 ja alustan sõitu enne kella 11. Sügisel muidugi olukord muutub, pimedas magama ja hommikul valges teele.

Kämpinguid ega teisi majutuskohti kasutanud ei ole. Telgikoha ees küsitakse põhjas 25 ja enam eurot. Pesemas käin järvedes. Riiete pesemiseks kasutan ühte eesmist varustusekotti ja elektrit saan päikesepaneelist ja rummudünamost. Puhkepäeva veedan asustatud punktis, kus on supermarket ja rand.

Suvine soojus kadus enne Rovaniemi ja siiamaani on temperatuur jäänud päeval 18 - 20 piiresse. Tuul on tugev ja külm. Mõni öö on jahe olnud, nii et olen Soojemad riided selga pannud ja magamiskotti pugenud.

Eile otsustasin ära selle kuidas Islandile lähen. Variandid olid Lennukiga Oslost või praamiga Taanist. Praamipileti ühe otsa hind on 450 eurot. Lennupileti alghind 4 aastat tagasi oli 400 eurot. Seekord oli õnneks olukord teine. Sain edasi tagasi pileti 360 euroga. Viibin Islandil 18 päeva ja selle ajaga plaanin saarele ringi peale teha, 1300 km. Vaja on veel leida rattakast, koht kuhu see Islandil hoiule jätte ja koht kus tagasi tulles enne lendu saaks riideid pesta soovitavalt pesumasinaga. Esmaspäeval alustan teekonda Oslo lennujaama poole.

Sellel matkal sõidan oma vana legendiga, puhusin talle enne starti eluvaimu uuesti sisse. Põhjas on terasraamile lihtsam keevitust leida, kui peaks midagi juhtuma. Enne minekut avastasin, et tagajooksu veljel on praod sees. Kuna Tartust ma täpselt analoogset ei saanud ja internet näitas, et ühes Tallinna rattapoes on selline olemas siis otsustasin startida vigase veljega ja see Tallinnas ära vahetada. Kuna ma nüüd kõige otsemat teed pidi Tallina poole ei kulgenud siis Hiijumaal kustus tagajooks täielikult ära. Kärdlast õnnestus saada uus ja tagajooks on siiamaani töökorras.

Kuigi keskjooks sai enne reisi vahetatud uue vastu tuleb sinna aegajalt naksumine sisse. Mõtlesin, et ehk tekitab nakse vändad mis ei ole korralikult kinni aga peale väntade pingutamist on naksumine endiselt sees, nii et probleem on keskjooksus. Ma ei võtnud keskjooksu vahetamise tööriistu kaasa kuna välistasin, et seal võiks midagi juhtuda. Suurematest linnadest on teepeal Karlstad, üritan seal selle probleemi lahendada ja muretsen sealt ka rattakasti.

Odo näit 3372 km. Sõiduaeg241 tundi.